Mida peaks teadma kui on plaanis osta uued talverehvid?
Juba mõne päeva pärast lubatakse kodumaal esimesi miinuskraade, mis tähendab ka rehvivahetushooaja naasmist. Väike ülevaade, mida peaks teadma kui on plaanis osta uued talverehvid.
Lamell- või naastrehv?
Esimene küsimus talverehvide osas on muidugi iidne lamell- või naastrehvi vaidlus. Kõik oleneb ennekõike sõidutingimustest, mida valdavalt talvel kohtate. Kui sõidetakse valdavalt linnas ja hästi hooldatud teedel, kus ei esine siledat jääd, on lamellrehv parem valik. Muidugi on lamell sõidu ajal vaiksem ning rikub teekatet vähem, pakkudes samal ajal paremat pidamist märjal asfaltil ja lahtisel lumel.
Naastrehvi eelised võrreldes lamelliga tulevad valdavalt esile teedel, kus võib esineda kinnisõidetud lund ja siledat jääd. Mitmetes soojemate kliimadega Euroopa riikides on naastrehvid keelatud. Kui on plaanis teha suuremaid autoretki üle talvise Euroopa, tasub vastavate riikide piirangud endale selgeks teha.
Oluline! Naastrehvid peab esimesed 1000-1500 kilomeetrit rahulikult, äkiliste manöövriteta sisse sõitma, et naastud rehvidesse hästi kinnituksid – ärge laske rattaid kaapima, ärge võtke käsipiduriga kurve.
Millest sõltub rehvide hind?
Rehvimustrite ja rehvisegude väljatöötamine on pikk ja ressursimahukas protsess. Sageli määrab rehvide hinna selle arendamiseks tehtud investeeringud ning rehvisegus kasutatavate materjalide kvaliteet. Odavamate rehvide müratase on kõrgem, samuti käitumine erinevates ilmastikutingimustes. Rusikareegel on see, mida kallim rehv, seda kvaliteetsem see on.
Uute rehvide hindu vaadates torkavad silma suured hinnaerinevused olenevalt sellest, kelle kaudu Sa rehvid ostad. Näiteks korralikud Michelini X-Ice North 3 naastrehvid võib saada 17-tollises mõõdus väike-ettevõtja internetipoest hinnaga 150 eurot rehv. Täpselt sama toode on müügil mõnes margiesinduses hinnaga 323 eurot rehv, kuigi väikese vastutulekuna on esindus selle otsustanud siiski alla hinnata 226 euro peale.
Rehve tuuakse maale hulgifirmade kaudu, kes tegutseb suhteliselt väikese marginaaliga . Klientidele pakuvad rehve edasimüüjaid, kes pakuvad üksteist üle, et klient enda poole võita – kasvõi ühe euro võrra soodsamalt. Hetkel on Eesti rehviäri jõudnud punkti, kus marginaalid on väga madalad, hinnad on praktiliselt ühesugused ja allahindluseks enam ruumi ei ole.
Nagu enamus ärist, on ka rehviäri on kolinud e-poodi. E-poodidel, kes tegelevad ainult edasimüügiga, puuduvad suured kulutused, pole tarvis rentida või osta kallist laopinda ega seadmeid. Tööjõukulutused on internetipoodidel väikesed. Enne e-poodide ahvatlevate hindadega toodete ostmist uurida e-poe tausta avalikest allikatest ning teiste kasutajate kogemusi. Samuti tuleb arvestada, et e-poest kaupa tellides võite saada oma autole sobimatud rehvid.
Mis mõõdus peaks talverehv olema?
Talvistel teedel on üldiselt soovitatud kasutada kitsamaid ja kõrgema küljeseina mõõtudega rehve. Kitsemad rehvi tagavad parema läbivuse lumes ja lörtsis, hoides natukene kokku ka kütusekulus. Kõrgemad rehvid tagavad ka mugavama sõidu üle lume ja jää poolt tekitatud konarluste. Madalama profiiliga rehvide eelis esineb valdavalt kuival teel hea pidamise ja suurte kiiruste juures – kaks omadust, mis kindlasti ei kirjelda Eesti talvist liiklusolustikku.
Kõrgema profiiliga rehve on lihtne kasutada, kui osta autole teine komplekt velgi. Väiksema läbimõõduga velg (näiteks 17 tollise asemel 16 tolli) oleks talviseks kasutamiseks. Samuti säästab niimoodi suvisel ajal kasutatavaid velgi rikkumisest soolaga, mida meie teedele puistatakse
Rehvide tähistused ja mõõdud
Rehvil endal on alati märgitud järgnev numbrite ja tähtede kombinatsioon: 225/45 R17 91H – mida need kõik tähendavad?
- esimesed kolm numbrit “225” näitab rehvi laiust millimeetrites
- järgnevad kaks “45” viitab rehvi kõrgusele protsentuaalselt laiusest – antud juhul 45% 225 millimeetrist
- “R” näitab radiaalrehvitähist
- number “17” viitab velje diameetrile tollides, millele antud rehv sobib
- viimased kaks numbrit on koormusindeks, mille järgi saab tuvastada rehvi kandevõime. Antud näidisel viitab 91 maksimaalsele 615-kilogrammisele koormusele ühel rehvil
lõpetuseks on viimane täht kiirusindeks mis tähistab lubatud tippkiirust, mida selle rehviga rakendada võib. Näite puhul “H” on lubatud maksimaalne kiirus 210 km/h.