Talverehvid: millal ja milliste rehvidega tohib sõita

Et külma ilmaga oleks turvaline sõita, peab talvisel ajal kasutama talverehve, olgu need siis lamellid või naastrehvid. Siit artiklist saad teada, millal võib talverehve kasutada ja kuidas hinnata pruugitud rehvide kasutuskõlbulikkust.

Millal võib ja peab talverehve kasutama?

Reeglina võib naastrehve kasutada alates 15. oktoobrist 31. märtsini, talverehvid on kohustuslikud 1.detsembrist kuni 1. märtsini. Erakorraliste ilmaolude korral võib mõnel aastal naastrehve kasutada ka pikemalt. Lamellrehvidega võib teoreetiliselt ka aastaringselt sõita, aga see pole kindlasti soovitatav – selle rehvisegu on pehmem ja muutub soojaga veel pehmemaks. 

Seetõttu on lamellrehvidega suvel kolm probleemi:

  • Kuluvad kiiremini
  • Suurem kütusekulu
  • Pidamine on kehvem, pidurdusmaa pikem 

Tehnikamaailm tegi testi, milles selgus, et lubatud piirini kulunud suverehv pidurdas märjal pinnal paremini kui uus lamell. Seega kasuta talverehve talvel ja suverehve soojal ajal.

Nõuded talverehvile

Kasutatud talverehvi seisukorra hindamiseks on kaks olulist kriteeriumit: mustri sügavus ja vanus. Talverehvi minimaalne lubatud mustri jääksügavus on 3 mm, probleemide ennetamiseks võiks aga uute rehvide ostmisele hakata mõtlema juba siis kui mustri sügavus on 4-5 mm. 

Ajaga autorehvid vananevad, kummisegu muutub liiga jäigaks – jäigemal rehvil on aga väiksem haardetegur (ehk väiksem pidamine). Seetõttu tuleb rehvi seisukorra hindamisel jälgida ka selle vanust. üle 5 aasta vanusel rehvil pole pidamisvõime kindlasti enam nii hea kui uuel rehvil ja need tasub välja vahetada. 

Loe, kuidas teada saada rehvide vanust.

Naastrehvide puhul tuleb ka jälgida, et enamus naaste ikka alles oleks. Kui suur kogus naaste on rehvilt plehku pannud, on pidamine oluliselt vähenenud ja selliste rehvidega pole enam turvaline sõita.

Kas osta naast- või lamellrehvid? Loe, kuidas valida uued talverehvid.

Lõuna-Euroopa lamellrehvid Eestisse ei sobi

Euroopas on talverehvidel kohustuslik märgistus “M+S”, mis tähendab muda ja lund (Mud + Snow). Lamellrehve kasutatakse ka soojema kliimaga riikides, aga sinna turule mõeldud rehvid on märksa jäigema rehviseguga. Kuigi neil rehvidel on peal talverehvidele omane “M+S” märgistus, siis Eesti kliimas ei taga sellised rehvid head pidamist ja talvel neid meie teedel kasutada ei tohiks. Kõva seguga rehv on pigem sarnane suverehvile, seega on nende müra- kütusekulu ja kiirusnäitajad pehme seguga lamellrehvidest tavaliselt märksa paremad. Näiteks on niinimetatud Lõuna-Euroopa lamellrehvidel kiirusindeks kõrgem: H=210km/h, V=240km/h või lausa W=270km/h. 

Mida teha vanade rehvidega?

Kui ostad uued rehvid, siis tuleb kuidagi ka vanadest lahti saada. Kasutatud rehve saab tasuta anda Eesti Rehviliidu kogumispunktides üle Eesti kui ka rehvitöökojad, kes on ühinenud rehviliidu tootjavastutussüsteemiga